دلایل خرابی جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

یکی دیگر از بخش های تخصصی موجود در فایتون قطعه بخش جلوبندی خودرو است.

جلوبندی به بخش جلویی و زیرین خودرو گفته می شود که وظیفه تعلیق خودرو، کاهش لرزش خودرو هنگام رانندگی روی سطوح ناهموار و انتقال حداقلی این تکان ها به اطاق خودرو را بر عهده دارد.

علائم خرابی جلوبندی خودرو:

از علائم خرابی جلوبندی خودرو می توان به کشیده شدن خودرو به یک سمت، سواری خشک و خشن، روغن زدگی از کمک فنرها، پاسخ خودرو نسبت به آزمون تکان، وجود سر و صدا در حین حرکت یا پیچیدن را می توان نام برد.


مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو:

برای محافظت از جلوبندی خودرو باید به لاستیک ها یا همان تایر های خودرو سر بزنیم. جدا از میزان فشار باد لاستیک ها، میزان آج لاستیک ها هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. ساییدگی لاستیک ها می توانند ضررات زیادی را به جلوبندی خودرو وارد نمایند. 

یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو بالانس نبودن چرخ ها می باشد. همیشه به بالانس بودن لاستیک های جلوی خودروی خود اهمیت دهید. بالانس نبودن چرخ های خودرو می تواند به راحتی فرمان خودرو را بلرزاند و حتی منجر به پیدایش عیوب غیر قابل پیش بینی شود.

از قسمت های مهم دیگر خودرو که خرابی آن از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو محسوب می شود بلبرینگ چرخ می باشد. خرابی بلبرینگ خودرو می تواند عیب های زیادی را ایجاد نماید که لرزش فرمان خودرو از جمله ی آنهاست. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی را تولید می کند که همین صدا می تواند دلیل خرابی بلبرینگ باشد. یعنی از همین صدا می توان به خرابی بلبرینگ چرخ ها پی برد.


یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو خرابی سیبک فرمان می باشد. زمانی که سیبک فرمان خودرو خراب شود و حرکت مفصلی آن با مشکل مواجه شود می تواند موجب ایجاد عیوبی شود پس خرابی و لقی سیبک خودرو می تواند منجر به لرزش فرمان شود و آسیب هایی را به جلوبندی خودرو وارد کند.

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان لرزش فرمان، تنظیم زوایای فرمان می باشد. پس در صورت لرزش فرمان باید در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید. البته گاهی هم خرابی اتصالات مشکلاتی را ایجاد می کند.
یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو خرابی دیسک های ترمز می باشد. گاهی اوقات در زمان ترمزگیری لرزش هایی را در خودرو حس می کنیم که بیشتر در زمان تاب برداشتن دیسک های ترمز می باشد. برای رفع این عیب یا باید دیسک های ترمز را عوض کنید و یا به وسیله تراشکاری یک لایه از آن را بردارید.

قطعات جلوبندی خودرو:

1. میل موجگیر(میله تعادل)

 

میل موجگیر یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می‌کند، میل موجگیر معمولا بوسیله دو اتصال محوری (Pivot) در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌شود.

علائم خرابی میل موجگیر:

میل موجگیر (میله تعادل) یک میله فولادی است، که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می نماید،‌ میل تعادل معمولا بوسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود.

میل موجگیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه نیز همانند سایر قطعات دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره‌ای نسبت به تعویض آن اقدام کرد

 2.میل ماهک

 

میل ماهک خودرو جزو قطعات بسیار مهمی است که به هنگام تعویض دنده نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. لازم است قطعات مختلفی به منظور تعویض دنده و فراهم آوردن وضعیت موردنظر در مسیر انتقال قدرت وارد فعالیت شوند تا عمل یکپارچه سازی دنده با محور اصلی انجام پذیرد.

علائم خرابی میل ماهک:

  •  لق شدن دسته دنده
  • حرکات غیر عادی دنده 
  • جا نرفتن دنده 

3. منجید اگزوز

 

منجید قطعه ای لاستیکی مقاوم شکل دار یا نواری است که با قرارگیری در محل اتصال اگزوز به بدنه خودرو ضمن مهار کردن وزن سیستم اگزوز، از انتقال لرزه های سیستم اگزوز به اتاق و لقی بیش از حد آن جلوگیری می کند. این قطعه مانند هر نوع لاستیک دیگری عمر مفیدی دارد و در دراز مدت خشک شده و پاره می شود.

 

4. بوش طبق

بوش طبق خودرو قطعه ای است از جنس پلی اورتان یا لاستیک طبیعی (بوش های اورتان مقاومت بالاتری در برابر دما دارند و برای بخش هایی از خودرو که حرارت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد) که به دلیل خاصیت انعطاف پذیری خود می توانید تا حدی ضربات وارد شده به سیستم تعلیق خودرو را جذب کند و از نویز، لرزش و سر و صدای آن بکاهد. 

علائم خرابی بوش طبق خودرو:

  • افزایش صدا در سمت چرخ‌های جلوی خودرو 
  • صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان
  • لرزش بیش از حد در برخی از قسمت‌ها و انتقال آن به فرمان

 

5.سگدست

 

محوری که چرخ حول آن دوران می‌کند و روی آن یاتاقان بندی می‌شود یا به عبارتی دیگر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می‌شود، سگدست خودرو یا همان نشیمنگاه چرخ گفته می‌شود.

 

نظر خود را بنویسید