استپر موتور و وظیفه آن در خودرو

استپر موتور چیست

در این مطلب قصد داریم به تحلیل و بررسی استپر موتور پراید، استپر موتور سمند، استپر موتور پژو206 و استپر موتور پژو405 بپردازیم؛ پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

استپر موتور یکی از قطعه های اساسی، مربوط به سیستم موتور است. این قطعه تحت فرمان موتور خودرو است و با دستور آن عمل می کند. خوده موتور نیز براساس اطلاعاتی که از بقیه سنسورها دریافت می کند، به استپر موتور فرمان می دهد. به اصطلاح میتوان گفت استپر موتور، یک عملگر است.

چنانچه اختلالی در عملکرد استپر موتور پیکان ایجاد شود، موتور خودرو هنگام دور درجا، یا ورود به دنده در خودروهای اتوماتیک و یا ترمز گرفتن شدید یا در فصل های سرما، دچار نوسانات فراوان می شود، خاموش می شود یا گاز بیهوده می‌خورد.

استپر موتور 206 که روی دریچه گاز موتورهای انژکتوری قرار گرفته، کمک می کند تا وقتی دریچه گاز خودرو کثیف شد و عملکرد آن دچار اختلال شد، موتور خودرو بتواند بدون نوسان به کار خود ادامه دهد و باعث خاموشی نشود.

 

اجزای استپر موتور

استپر موتور 405 هم مانند هر قطعه ای در خودرو از اجرایی تشکیل شده مانند:

  • موتور الکتریکی
  • فنر نگه دارنده
  • بوش جداکننده
  • شفت استپر
  • کلاهک

 

نحوه کار استپر موتور

استپر موتور L90 روی دریچه گاز نصب می شود و توسط کامپیوتر خودرو (ECU) کنترل می‌شود. استپر موتور ال90 با حرکت جلو و عقب، مقدار ورودی هوا را کنترل می‌کند. که این حرکت از طریق چهار ترانزیستور کنترل می‌شود.

ECU با دریافت دمای موتور و شرایط خودرو، به ترانزیستورها فرمان ارسال می‌کند و در نتیجه آن، دریچه استپر موتور پراید باز و بسته می‌شود. درحقیقت، با افزایش دمای موتور دریچه باز می‌شود و بعد از اینکه دمای موتور کاهش پیدا کرد و نرمال شد، دوباره دریچه بسته می‌‌شود. در عین حال اینکه اگر پدال گاز فشرده نباشد، به‌علت نیاز موتور خودرو به هوا، برای تامین هوای موردنیاز موتور، دریچه باز می‌شود.

 

به طور خلاصه وظایف استپر موتور سمند را میتوان به این صورت بیان کرد:

  • استپر موتور پژو405 هنگام سرد بودن موتور، نقش ساسات را ایفا می‌کند؛ به تین معنی که وقتی موتور سرد باشد، با تنظیم سوزن خودرو با همان اولین استارت روشن می‌شود.

 

  • استپر موتور پژو206 دور موتور را در هنگام گرفتن بار اضافی تنظیم می‌کند؛

 

  • یکی دیگر از وظایف استوپر موتور پیکان، تنظیم سوخت و هوا، در دور پایین است. در مواقعی که خودرو در حال پارک است و موتور خودرو به‌ صورت درجا و نرمال کار می‌کند، تنظیم سوخت و هوای ورودی توسط استپر موتور انجام می‌شود.

 

  • هنگام تعویض دنده‌ها، استپر موتور نیسان سرعت خودرو را تنظیم می‌کند. وقتی که راننده پای خود را ناگهانی از روی پدال ترمز بردارد، استپر موتور با جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا، سرعت را تنظیم می‌کند.

 

علایم خرابی استپر موتور

برای اینکه از خرابی استپر موتور پراید اطمینان حاصل کنیم، باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد. ولی طبق توضیحات نحوه عملکرد استپر موتور سمند که در بالا عنوان شد، خود راننده هم می تواند متوجه خرابی استپر موتور پیکان شود.

  • افت شدید دور موتور هنگام روشن شدن کولر
  • در شرایط مختلف دور موتور دچار ناپایداری دائمی شود
  • در حال سکون نوسانات موتور داشته باشیم، مثل گاز خوردن سرخود موتور بدون دخالت راننده
  • خاموش شدن خودرو به محض رها کردن پدال گاز
  • گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو
  • خودرو در هوای سرد بد روشن شود
  • در حالت گاز دادن دچار کاهش شتاب شویم

 

روش های تعمیر استپر موتور

به دلیل اینکه ساختار استپر موتور L90 بسیار ساده است، اگر هنوز استپر موتور ال90 دچار سوختگی نشده و آسیب شدیدی ندیده باشد؛ از آنجا که تمیز کردن آن کار چندان پیچیده‌ای نیست، شما به تنهایی و بدون مراجعه به مکانیکی نیز می‌توانید آن را تمیز کنید. استپرها اکثرا به دلیل آلودگی هوا و دوده روغن دچار اختلال عملکرد می شود. که با تمیزکاری به حالت اولیه بازمیگردد.

در این موارد که وجود ذرات گرد و غبار، چربی و دوده عملکرد استپر موتور پراید را دچار اختلال کرده باشد‌، با کمک ابزارهای مخصوصی ماندد اسپری‌های تمیزکننده می‌توان این کار را انجام داد و دیگر نیازی به تعویض استپر موتور سمند نیست.

 

 

نحوه تعویض استپر موتور

برای تعویض استپر موتور 206 در اولین قدم سوییچ خودرو را تا آخرین حد بسته و کمی صبر کنید. بعد استپر موتور 405 را به آرامی و با آزاد کردن خارهای نگه دارنده آن از مدار خارج کنید.

 

در مرحله بعد استپر موتور پژو206 به کمک اسپری مخصوص، با پنبه و یا تینر اقدام به تمیز کردنن کنید.

نکته قابل توجه در اینجا این است که تعویض استپر موتور پژو405 تاثیری بر راندمان و افزایش کارایی موتور خودرو ندارد. بلکه تنها دور آرام موتور را روی مقدار معینی نگه می دارد.

 

برای روشن کردن خودرو بعد از تعویض استپر موتور توجه داشته باشید دمای آب خودرو کمتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در این صورت سوییچ خودرو را باز کنید در حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و بعد مجدد ببندید. این عمل را 3 مرتبه در مجموع 3 دقیقه تکرار کنید. سپس شروع به استارت زدن و روشن کردن خودرو کنید.

 

دقت داشته باشید که ممکن است در اولین استارت خودرو روشن نشود که طبیعی است.

 

نکات نهایی تمیز کردن استپر موتور

راننده می تواند این کار را با صرف وقت و دقت انجام دهد. چنانچه به هر دلیلی خودتان این کار را انجام نمی دهید، می‌توانید برای شستشوی استپر موتور به باطری‌سازی مراجعه کنید. این نکته قابل ذکر است که اسپری شستشوی انژکتور به هیچ وجه نباید با دست و چشم‌ها برخورد کند و حتما الزامات ایمنی را رعایت کنید. به دلیل اینکه بخار متصاعد شده از اسپری انژکتورشور برای مجاری تنفسی ضرر دارد، بهتر است تا عمل تمیزکاری استپر موتور را در فضای باز انجام دهید.

 

شرکت بازرگانی فایتون قطعه با هدف تهیه و توزیع قطعات یدکی خودروهای مجموعه سایپا و ایران خودرو تاکنون سعی کرده است تا محصولاتی با کیفیت و مطابق با استاندارد ملی تولید نماید و با حذف واسطه ها محصولات خود را با قیمتی کمتر از قیمت بازار در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهد.

 

جهت مشاهده و بررسی قیمت انواع استپر موتورهای با کیفیت بر روی لینک کلیک کنید

 

نظر خود را بنویسید